Opracowany na podstawie Ramowego Statutu Publicznej Placówki Wychowania Pozaszkolnego stanowiącego Załącznik Nr 1 do Rozporządzenia MENiS z dnia 7 marca 2005r w sprawie ramowych statutów placówek publicznych Dz.U. Nr 52 poz.466 i poz.467 oraz Ustawy z dnia 7.09.1991r o systemie oświaty Dz.U.Nr 67 z 1996r poz.329 z późn. zm.
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
-
Młodzieżowy Dom Kultury zwany dalej „placówką” jest publiczną placówką wychowania pozaszkolnego działającą na rzecz dzieci i młodzieży miasta Zgierza
i województwa. Współpracuje ze środowiskiem oraz innymi tego typu placówkami na terenie miasta i kraju.
-
W placówce musi być utworzonych minimum 45 form stałych.
-
Młodzieżowy Dom Kultury mieści się w Zgierzu przy ul. Długiej 42. W miarę potrzeby może powoływać swoje filie.
-
Placówka może wystąpić do organu prowadzącego o nadanie jej imienia, bądź zmiany nazwy. Imię placówce nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i uczestników.
-
Na pieczęciach i stemplach używana jest pełna nazwa placówki, w innych formach może być używany skrót MDK Zgierz.
-
Organem prowadzącym działalność statutową jest Powiat Zgierski.
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad MDK jest Kuratorium Oświaty.
§ 2. CELE I ZADANIA PLACÓWKI.
Celem działalności Młodzieżowego Domu Kultury w Zgierzu jest stwarzanie uczestnikom warunków umożliwiających zorganizowany i aktywny wypoczynek oraz właściwą organizację czasu wolnego, a w szczególności:
-
kształtowanie i rozwijanie różnorodnych uzdolnień i zainteresowań wychowanków, pogłębianie wiedzy i zdobywanie określonych umiejętności;
-
prowadzenie szeroko rozumianej edukacji kulturalnej;
-
poszukiwanie i realizowanie form wychowania dla demokracji;
-
tworzenie wzorów i kształtowanie nawyków kulturalnego, pożytecznego i zdrowego sposobu spędzania czasu wolnego;
-
stwarzanie warunków do rozwoju młodzieży szczególnie utalentowanej w różnych dziedzinach nauki, sztuki i techniki oraz rozwoju własnej aktywności;
-
integrację dzieci i młodzieży z różnych środowisk z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną;
-
organizowanie przeglądów, wystaw, zawodów dla uczestników placówki i dla innej młodzieży stworzenie warunków dla przepływu informacji młodzieżowej;
-
uwzględnianie zapotrzebowania środowiska;
-
współdziałanie z rodziną , szkołą oraz innymi instytucjami;
-
troska o dobro, zdrowie i poczucie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży;
-
poszanowanie praw człowieka i dziecka;
-
prowadzenie działań na rzecz integracji i wymiany międzynarodowej:
Placówka realizuje swoje cele poprzez programową działalność pedagogiczną
wypełniając następujące zadania:
-
pogłębianie i rozszerzanie wiedzy wykraczającej poza programy szkolne;
-
wspomaganie funkcji opiekuńczo - wychowawczej rodziny i szkoły;
-
rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień artystycznych i technicznych wychowanków;
-
rozwijanie zamiłowania do uprawiania krajoznawstwa i turystyki poprzez organizację obozów letnich, półkolonii oraz wycieczek;
-
stworzenie warunków do uprawiania sportów, do podnoszenia sprawności fizycznej uczestników, kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku poprzez organizację zajęć sprzyjających rozwojowi fizycznemu;
-
organizowanie imprez masowych, wystaw, pokazów i prezentacji dorobku placówki
o zasięgu lokalnym, miejskim i regionalnym;
-
udział w konkursach, przeglądach, olimpiadach wojewódzkich, krajowych
i międzynarodowych;
-
prowadzenie zajęć integracyjnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej;
-
wymiana doświadczeń i współpraca z placówkami pokrewnymi oraz innymi instytucjami i organizacjami;
-
współpraca z rodzicami i szkołami;
-
szczegółowe cele i zadania placówki na dany rok szkolny określają plany dydaktyczno - wychowawcze.
§ 3. ORGANY PLACÓWKI.
-
Placówką kieruje dyrektor powołany przez Starostę Powiatu Zgierskiego. Obowiązki i uprawnienia dyrektora określają odrębne przepisy o systemie oświaty.
-
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli - instruktorów oraz pracowników administracji i obsługi.
-
W zależności od potrzeb dyrektor wnioskuje o powołanie wicedyrektora, o ile
w placówce działa więcej niż 45 form stałych.
-
Dyrektor tworzy stanowiska kierowników działów i pracowni zgodnie z arkuszem organizacyjnym.
-
W Młodzieżowym Domu Kultury działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie jej statutowych zadań dotyczących kształtowania, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele - instruktorzy. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor placówki.
-
Rada pedagogiczna wykonuje swoje zadania na podstawie opracowanego regulaminu, a kompetencje rad określają odnośne przepisy o systemie oświaty.
-
W placówce może działać komitet rodzicielski, który uczestniczy w rozwiązywaniu spraw placówki. Tryb działania komitetu rodzicielskiego określają odnośne przepisy ustawy o systemie oświaty.
-
W placówce może działać zespół kierowniczy, w skład którego wchodzą: dyrektor, kierownik działu, główny księgowy i przedstawiciele działających na terenie placówki związków zawodowych oraz w razie stosowanej potrzeby inni członkowie rady pedagogicznej. Przewodniczącym zespołu jest dyrektor.
§ 4. ORGANIZACJA PLACÓWKI .
-
Podstawową jednostką placówki jest stała forma zajęć (koło, sekcja, zespół, klub
i inne) ujęta w tygodniowym planie zajęć.
-
Stałą formę zajęć tworzy co najmniej 12 uczestników. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, wynikających ze specyfiki pracy danego koła lub szczególnych wymogów bhp, dopuszcza się obniżenie limitu uczestnictwa na wniosek Rady Pedagogicznej.
-
W zależności od potrzeb tworzy się pracownie i działy. Pracownię tworzy się przy minimum 5 stałych formach, a dział przy minimum 20 formach stałych.
-
Tygodniowy wymiar zajęć w formach stałych wynosi co najmniej 2 godziny. Godzina zajęć w formach stałych wynosi 45 minut. W uzasadnionych specyfiką koła przypadkach dopuszcza się inny wymiar godzin oraz sposób rozliczenia czasu pracy np. w skali miesiąca. Wyjątki wymagają zgody rady pedagogicznej.
-
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny placówki opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący po akceptacji Kuratorium Oświaty.
-
Placówka prowadzi działalność dydaktyczno - wychowawczą w okresie całego roku szkolnego.
-
Godziny pracy placówki dostosowane winny być do potrzeb środowiska i mogą być korygowane w ciągu roku szkolnego. Godziny pracy ustala rada pedagogiczna.
-
Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do niedzieli. Zajęcia o charakterze okazjonalnym i masowym mogą być również prowadzone w dni ustawowo wolne od pracy.
-
Placówka prowadzi i przechowuje dokumentację pedagogiczną, finansową
i kancelaryjną zgodnie z odpowiednimi przepisami.
§ 5. PRACOWNICY PLACÓWKI.
-
Zajęcia z uczestnikami w kołach prowadzą nauczyciele, w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą prowadzić inne uprawnione osoby.
-
Nauczycieli zatrudnia dyrektor placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczno - wychowawcze z uczestnikami jest odpowiedzialny za nabór uczestników do swego koła, jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonej jego opiece wychowanków.
-
Nauczyciel kieruje się w swojej pracy zasadami rzetelności i uczciwości wobec wychowanków. Dba o wysoki poziom prowadzonych zajęć, systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne.
-
Nauczyciel obowiązany jest prowadzić dziennik zajęć.
-
Nauczyciel opracowuje plany dydaktyczno - wychowawcze dostosowane do formy zajęć, wieku uczestników, ich predyspozycji psychofizycznych.
-
Szczegółowy zakres zadań nauczyciela określają główne zadania dydaktyczno - wychowacze placówki.
-
Nauczyciele pełniący funkcje kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli swojego działu lub pracowni:
1) organizują i kierują bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą działu, pracowni,
2) utrzymują stale kontakty ze szkołami,
3) proponują obsadę kadrową w dziale i pracowni.
9. Dyrektor zatrudnia zgodnie z potrzebami pracowników administracji i obsługi.
10. Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi odpowiadają
materialnie za powierzony im sprzęt, środki i materiały dydaktyczne oraz za
przestrzeganie zasad bhp i p.poż.
11. Pełny zakres obowiązków nauczyciela MDK określa Karta Nauczyciela, szczegółowy
- dyrektor placówki.
12.Młodzieżowy Dom Kultury może realizować swoje działania przy współudziale
wolontariuszy w celu:
1) rozszerzenia zakresu działalności,
2) wspierania nauczycieli poprzez organizowanie różnych form pracy z dziećmi i młodzieżą
3) rozwijania współpracy ze środowiskiem,
4) promocji idei wolontariatu.
Dyrektor placówki zawiera z wolontariuszem umowę zgodnie z obowiązującymi
przepisami w tym zakresie.
§ 6. UCZESTNICY PLACÓWKI.
-
Uczestnikami placówki są dzieci w wieku przedszkolnym, młodzież ucząca się oraz w szczególnych przypadkach młodzież pozaszkolna dorośli oraz wolontariusze.
-
O przyjęciu na uczestnika koła decyduje nauczyciel.
-
Rodzice lub opiekunowie wychowanka muszą wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w stałych formach zajęć ( dotyczy uczestników niepełnoletnich )
-
Prawa i obowiązki uczestnika domu kultury określa wewnętrzny regulamin.
§ 7. FINANSE PLACÓWKI.
-
Podstawowym źródłem finansowania placówki jest dotacja z budżetu państwa.
-
Działalność programowa MDK jest wspierana przez dochody własne, dotacje Rady Rodziców pochodzącą z dobrowolnych składek uczestników oraz darowizny.
§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
-
Placówka może posiadać logo oraz ceremoniał.
-
Placówka może realizować inne zadania oświatowo-wychowawcze zlecone przez organ prowadzący.
-
Statut niniejszy obowiązuje wszystkich pracowników oraz uczestników i wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez organ prowadzący placówkę.