Biuletyn Informacji Publicznej
Młodzieżowy Dom Kultury w Zgierzu
STATUT MŁODZIEŻOWEGO DOMU KULTURY W ZGIERZU

 

 

Opracowany na podstawie Ramowego Statutu Publicznej Placówki Wychowania Pozaszkolnego stanowiącego Załącznik  Nr 1 do Rozporządzenia MENiS z dnia 7 marca 2005r   w sprawie ramowych statutów placówek publicznych Dz.U. Nr 52 poz.466 i poz.467 oraz Ustawy z dnia 7.09.1991r o systemie oświaty Dz.U.Nr 67 z 1996r poz.329 z późn. zm. 

 

 

§ 1. POSTANOWIENIA     OGÓLNE.

 

  1. Młodzieżowy  Dom  Kultury  zwany  dalej  „placówką”  jest  publiczną  placówką  wychowania  pozaszkolnego  działającą  na  rzecz  dzieci i młodzieży  miasta  Zgierza 
    i  województwa.  Współpracuje  ze  środowiskiem  oraz  innymi  tego  typu  placówkami  na  terenie  miasta  i  kraju.
  2. W  placówce  musi  być  utworzonych  minimum  45  form  stałych.
  3. Młodzieżowy  Dom  Kultury  mieści  się  w  Zgierzu  przy  ul. Długiej  42.  W  miarę  potrzeby  może  powoływać  swoje  filie.
  4. Placówka  może  wystąpić  do  organu  prowadzącego  o  nadanie  jej  imienia,  bądź  zmiany  nazwy. Imię placówce nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i uczestników.
  5. Na  pieczęciach  i  stemplach  używana  jest  pełna  nazwa  placówki,  w  innych  formach  może  być  używany  skrót  MDK  Zgierz.
  6. Organem  prowadzącym  działalność  statutową  jest  Powiat  Zgierski.
  7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad MDK jest Kuratorium Oświaty.

 

 

§ 2. CELE   I   ZADANIA    PLACÓWKI.

 

Celem  działalności  Młodzieżowego  Domu  Kultury  w  Zgierzu  jest  stwarzanie uczestnikom  warunków  umożliwiających  zorganizowany  i  aktywny  wypoczynek  oraz  właściwą  organizację  czasu  wolnego,  a  w  szczególności:

 

  1. kształtowanie  i  rozwijanie  różnorodnych  uzdolnień   i  zainteresowań  wychowanków,  pogłębianie  wiedzy  i  zdobywanie  określonych  umiejętności;
  2. prowadzenie  szeroko  rozumianej  edukacji  kulturalnej;
  3. poszukiwanie  i  realizowanie  form  wychowania  dla  demokracji;
  4. tworzenie  wzorów  i  kształtowanie  nawyków   kulturalnego,  pożytecznego  i  zdrowego  sposobu  spędzania  czasu  wolnego;
  5. stwarzanie  warunków  do  rozwoju  młodzieży  szczególnie  utalentowanej  w  różnych  dziedzinach  nauki,  sztuki  i  techniki oraz rozwoju własnej aktywności;
  6. integrację  dzieci  i  młodzieży  z  różnych  środowisk  z  dziećmi  i  młodzieżą  niepełnosprawną;
  7. organizowanie  przeglądów,  wystaw,  zawodów  dla  uczestników  placówki  i  dla  innej  młodzieży stworzenie warunków dla przepływu informacji młodzieżowej;
  8. uwzględnianie  zapotrzebowania  środowiska;
  9. współdziałanie  z  rodziną ,  szkołą  oraz  innymi  instytucjami;
  10. troska  o  dobro,  zdrowie  i  poczucie  bezpieczeństwa  dzieci  i  młodzieży;
  11. poszanowanie  praw  człowieka  i  dziecka;
  12. prowadzenie działań na rzecz integracji i wymiany międzynarodowej:

 

Placówka  realizuje  swoje  cele  poprzez  programową  działalność  pedagogiczną 

wypełniając  następujące  zadania:

 

  1. pogłębianie  i  rozszerzanie  wiedzy  wykraczającej  poza  programy  szkolne;
  2. wspomaganie  funkcji  opiekuńczo  -  wychowawczej  rodziny  i  szkoły;
  3. rozwijanie  zainteresowań  oraz  uzdolnień  artystycznych  i  technicznych  wychowanków;
  4. rozwijanie  zamiłowania  do  uprawiania  krajoznawstwa  i  turystyki  poprzez  organizację  obozów  letnich,  półkolonii  oraz  wycieczek;
  5. stworzenie   warunków  do  uprawiania  sportów,  do  podnoszenia  sprawności  fizycznej  uczestników,  kształtowanie  nawyków  czynnego  wypoczynku  poprzez  organizację  zajęć  sprzyjających  rozwojowi  fizycznemu;
  6. organizowanie  imprez  masowych,  wystaw,  pokazów  i  prezentacji  dorobku  placówki 
    o  zasięgu  lokalnym,  miejskim  i  regionalnym;
  7. udział  w  konkursach,  przeglądach,  olimpiadach  wojewódzkich,  krajowych
    i  międzynarodowych;
  8. prowadzenie  zajęć  integracyjnych  dla  dzieci  i  młodzieży  niepełnosprawnej;
  9. wymiana  doświadczeń  i  współpraca  z  placówkami  pokrewnymi  oraz  innymi  instytucjami  i  organizacjami;
  10. współpraca  z  rodzicami  i  szkołami;
  11. szczegółowe  cele  i  zadania  placówki  na  dany  rok  szkolny  określają  plany  dydaktyczno  -  wychowawcze. 

 

 

§ 3. ORGANY   PLACÓWKI.

 

  1. Placówką  kieruje  dyrektor  powołany  przez  Starostę  Powiatu  Zgierskiego.  Obowiązki  i  uprawnienia  dyrektora  określają  odrębne  przepisy  o  systemie  oświaty.
  2. Dyrektor  jest  kierownikiem  zakładu  pracy  dla  zatrudnionych  w  nim  nauczycieli  -  instruktorów  oraz  pracowników  administracji  i  obsługi.
  3. W  zależności  od  potrzeb  dyrektor  wnioskuje  o  powołanie  wicedyrektora,  o  ile 
    w  placówce  działa  więcej  niż  45  form  stałych.
  4. Dyrektor  tworzy  stanowiska  kierowników  działów  i  pracowni  zgodnie  z  arkuszem  organizacyjnym.
  5. W  Młodzieżowym  Domu  Kultury  działa  rada  pedagogiczna,  która  jest  kolegialnym  organem  placówki  w  zakresie  jej  statutowych  zadań  dotyczących  kształtowania,  wychowania  i  opieki.  W  skład  rady  pedagogicznej  wchodzą  wszyscy  nauczyciele  -  instruktorzy.  Przewodniczącym  rady  pedagogicznej  jest  dyrektor  placówki.
  6. Rada  pedagogiczna  wykonuje  swoje  zadania  na  podstawie  opracowanego  regulaminu, a  kompetencje  rad  określają  odnośne  przepisy  o  systemie  oświaty.
  7. W  placówce  może  działać  komitet  rodzicielski,  który  uczestniczy  w  rozwiązywaniu  spraw  placówki.  Tryb  działania  komitetu  rodzicielskiego  określają  odnośne  przepisy  ustawy  o  systemie  oświaty.
  8. W  placówce  może działać  zespół  kierowniczy,  w  skład  którego  wchodzą:  dyrektor,  kierownik  działu,  główny  księgowy  i  przedstawiciele  działających  na  terenie  placówki  związków  zawodowych  oraz  w  razie  stosowanej  potrzeby  inni  członkowie  rady  pedagogicznej.  Przewodniczącym  zespołu  jest  dyrektor.   

 

 

§ 4. ORGANIZACJA   PLACÓWKI .

 

  1. Podstawową  jednostką  placówki  jest  stała  forma  zajęć  (koło,  sekcja,  zespół,  klub 
    i  inne)  ujęta  w  tygodniowym  planie  zajęć.
  2. Stałą  formę  zajęć  tworzy  co  najmniej  12  uczestników.  W  szczególnie  uzasadnionych   przypadkach,  wynikających  ze  specyfiki  pracy  danego  koła  lub  szczególnych  wymogów  bhp,  dopuszcza  się  obniżenie  limitu  uczestnictwa  na  wniosek  Rady  Pedagogicznej.
  3. W  zależności  od  potrzeb  tworzy  się  pracownie  i  działy.  Pracownię  tworzy  się  przy  minimum  5  stałych  formach,  a  dział  przy  minimum  20  formach  stałych.
  4. Tygodniowy  wymiar  zajęć  w  formach  stałych  wynosi  co najmniej 2 godziny.  Godzina  zajęć  w  formach  stałych  wynosi  45  minut.  W  uzasadnionych  specyfiką  koła  przypadkach  dopuszcza  się  inny  wymiar  godzin  oraz  sposób  rozliczenia  czasu  pracy  np.  w  skali  miesiąca.  Wyjątki  wymagają  zgody  rady  pedagogicznej.   
  5. Szczegółową  organizację  zajęć  w  danym  roku  szkolnym  określa  arkusz  organizacyjny  placówki  opracowany  przez  dyrektora  i  zatwierdzony  przez  organ  prowadzący po akceptacji Kuratorium Oświaty.
  6. Placówka  prowadzi  działalność  dydaktyczno  -  wychowawczą  w  okresie  całego  roku  szkolnego.
  7. Godziny  pracy  placówki  dostosowane  winny  być  do  potrzeb  środowiska  i  mogą  być  korygowane  w  ciągu  roku  szkolnego.  Godziny  pracy  ustala  rada  pedagogiczna.
  8. Zajęcia  mogą odbywać  się  od  poniedziałku  do niedzieli.  Zajęcia  o  charakterze  okazjonalnym  i  masowym  mogą  być  również  prowadzone  w  dni  ustawowo  wolne  od  pracy.
  9. Placówka  prowadzi  i  przechowuje  dokumentację  pedagogiczną,  finansową 
    i  kancelaryjną  zgodnie  z  odpowiednimi  przepisami.

 

 

§ 5. PRACOWNICY   PLACÓWKI.

 

  1. Zajęcia  z  uczestnikami  w  kołach  prowadzą  nauczyciele,  w  uzasadnionych  przypadkach  zajęcia  mogą  prowadzić  inne  uprawnione  osoby.
  2. Nauczycieli  zatrudnia  dyrektor  placówki  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami.
  3. Nauczyciel  prowadzący  zajęcia  dydaktyczno  -  wychowawcze  z  uczestnikami  jest  odpowiedzialny  za  nabór  uczestników  do  swego  koła,  jakość  i  wyniki  pracy  oraz  bezpieczeństwo  powierzonej  jego  opiece  wychowanków.
  4. Nauczyciel  kieruje  się  w  swojej  pracy  zasadami  rzetelności  i  uczciwości  wobec  wychowanków.  Dba  o  wysoki  poziom  prowadzonych  zajęć,  systematycznie  podnosi  swoje  kwalifikacje  zawodowe  i  pedagogiczne.
  5. Nauczyciel  obowiązany  jest  prowadzić  dziennik  zajęć.
  6. Nauczyciel  opracowuje  plany  dydaktyczno  -  wychowawcze  dostosowane  do  formy  zajęć,  wieku  uczestników,  ich  predyspozycji  psychofizycznych.
  7. Szczegółowy  zakres  zadań  nauczyciela  określają  główne  zadania  dydaktyczno  -  wychowacze  placówki.
  8. Nauczyciele  pełniący  funkcje  kierownicze  sprawują   nadzór  pedagogiczny  w  stosunku  do  nauczycieli  swojego  działu  lub  pracowni:

     1)  organizują  i  kierują  bieżącą  działalnością   dydaktyczno   -   wychowawczą   działu, pracowni,

     2)  utrzymują  stale  kontakty  ze  szkołami,

     3)  proponują  obsadę  kadrową  w  dziale  i  pracowni.

9.   Dyrektor  zatrudnia  zgodnie  z  potrzebami  pracowników  administracji  i  obsługi.

10. Nauczyciele  oraz   pracownicy   administracji    i    obsługi   odpowiadają

      materialnie    za    powierzony    im    sprzęt,   środki  i  materiały  dydaktyczne  oraz  za 

      przestrzeganie  zasad  bhp  i  p.poż.

11. Pełny  zakres  obowiązków  nauczyciela  MDK  określa  Karta  Nauczyciela, szczegółowy
      -  dyrektor  placówki.

12.Młodzieżowy Dom Kultury może realizować swoje działania przy współudziale
      wolontariuszy w celu:

     1) rozszerzenia zakresu działalności,

     2) wspierania nauczycieli poprzez organizowanie różnych form pracy z dziećmi i młodzieżą

     3) rozwijania współpracy ze środowiskiem,

     4) promocji idei wolontariatu.

 Dyrektor placówki zawiera z wolontariuszem umowę zgodnie z obowiązującymi
   przepisami w tym zakresie.

 

 

§ 6. UCZESTNICY   PLACÓWKI.

 

  1. Uczestnikami  placówki  są  dzieci  w  wieku  przedszkolnym,  młodzież  ucząca  się  oraz  w  szczególnych  przypadkach  młodzież  pozaszkolna  dorośli oraz wolontariusze.
  2. O  przyjęciu  na  uczestnika  koła  decyduje nauczyciel.
  3. Rodzice  lub  opiekunowie  wychowanka  muszą  wyrazić  pisemną  zgodę  na  uczestnictwo  dziecka  w  stałych  formach  zajęć  ( dotyczy  uczestników  niepełnoletnich )  
  4. Prawa  i  obowiązki  uczestnika  domu  kultury  określa  wewnętrzny  regulamin.

 

 

§ 7. FINANSE   PLACÓWKI.

 

  1. Podstawowym  źródłem  finansowania  placówki  jest  dotacja  z  budżetu  państwa.
  2. Działalność programowa MDK jest wspierana przez dochody własne, dotacje Rady Rodziców pochodzącą z dobrowolnych składek uczestników oraz darowizny.

 

 

§ 8. POSTANOWIENIA  KOŃCOWE.

 

  1. Placówka może posiadać logo oraz ceremoniał.
  2. Placówka może realizować inne zadania oświatowo-wychowawcze zlecone przez organ prowadzący.
  3. Statut niniejszy obowiązuje wszystkich pracowników oraz uczestników i wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez organ prowadzący placówkę.

 

INFORMACJE O DOKUMENCIE
Ilość wyświetleń: 2068
Wprowadzony przez: Lucyna Dąbrowska
Data opublikowania: 2010-01-21 14:26:41
LISTA POPRZEDNICH WERSJI
Lista poprzednich wersji:
   
Data zmiany Redaktor Opis zmiany
2019-01-24 14:17:49 Lucyna Dąbrowska
2019-01-24 13:13:12 Lucyna Dąbrowska
2019-01-16 10:28:55 Lucyna Dąbrowska
2019-01-16 10:28:51 Lucyna Dąbrowska
2019-01-16 10:28:11 Lucyna Dąbrowska
2019-01-16 10:27:45 Lucyna Dąbrowska
2017-10-19 10:59:49 Lucyna Dąbrowska
2010-01-21 14:27:32 Lucyna Dąbrowska Publikacja artykułu